Το να κρατά
το πρωτάκι σας λάθος το μολύβι/το στυλό/τον μαρκαδόρο μπορεί να καταπονήσει τις αρθρώσεις του
και να προκαλέσει πόνο και κούραση...
Μια λειτουργική
λαβή είναι από τις δεξιότητες που θα πρέπει να κατέχει το παιδί πριν ακόμη πάει
σχολείο. Το να κρατάει την ξυλομπογιά ή τον μαρκαδόρο με την γροθιά του είναι
αποδεκτό για τα νήπια που απλώς διασκεδάζουν ζωγραφίζοντας αλλά τα «πρωτάκια»
μας καλό είναι να γνωρίζουν πώς να κρατούν το μολύβι με τον αντίχειρα και τον
δείκτη τους.
Δραστηριότητες για την ενδυνάμωση των χεριών
βοηθούν
πολύ στην κατάκτηση του σωστού τρόπου κρατήματος του μολυβιού, όπως:
Σχοινάκι,
σπάσιμο των φυσαλίδων από νάιλον περιτυλίγματος, άδειασμα νερού από κανάτα σε
ποτήρι, πιάσιμο με μανταλάκια ή με την πιάστρα για τον πάγο,
στύψιμο σφουγγαριού, κόψιμο
με ψαλίδι, πλαστελίνη (ιδιαίτερα όταν
προσπαθεί αν την μαλακώσει και να την κάνει μια μπάλα), να περνάει χάντρες σε κορδόνι...
Η δεξιότητα του σωστού τρόπου κρατήματος του μολυβιού αναπτύσσεται παράλληλα με:
1) την ικανότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί διαφορετικά ποσοστά πίεσης.
Γι΄αυτό
τα παροτρύνουμε να προσπαθούν να πιάσουν εύθραυστα αντικείμενα
(δημητριακά, ζαχαρωτά κλπ) με τα δάχτυλα ή με τσιμπιδάκι, χωρίς να τα διαλύσουν,
να ζωγραφίσουν σε χαρτί κουζίνας (και όχι σε κανονικό χαρτί) χωρίς να το
σκίσουν, να φτιάξουν ντόμινο με όσο το δυνατόν περισσότερα κομμάτια χωρίς να τα
ρίξουν, να παίξουν με σταγονόμετρο προσπαθώντας να ελέγξουν πόσες σταγόνες
ρίχνουν.
2) με την ακρίβεια στην περιστροφή αντικειμένων.
Γι΄αυτό τα παροτρύνουμε
να παίζουν
με σβούρες σε διάφορα μεγέθη και να επιτυγχάνουν την περιστροφή τους, να
περιστρέφουν καρύδια ή αμύγδαλα (με το τσόφλι τους).
3) με την αυτονομία των μερών του χεριού.
Γι΄αυτό βάζουμε
στο χέρι του παιδιού νομίσματα και ζητάμε να μας τα δώσει πίσω ένα-ένα
χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα και το δείκτη χωρίς όμως να του πέσουν τα άλλα
από την παλάμη.
4) με τη σταθερότητα στον καρπό.
Γι΄αυτό τα παροτρύνουμε
να
τοποθετούν αντικείμενα που βρίσκονται σε κάθετη θέση το ένα πάνω στο άλλο (πχ
επιτραπέζια παιχνίδια), να ζωγραφίζουν – γράφουν σε χαρτί που βρίσκεται όρθιο
απέναντί του (καβαλέτο – πίνακας κλπ), να χρησιμοποιούν πλάστη
για να πιέσουν μια μπάλα πλαστελίνης ή ζυμάρι προσέχοντας τα
χέρια να είναι ανοιχτά στο ύψος των ώμων και όχι κλειστά.
Επομένως, καλό θα είναι πριν πιέσουμε το παιδί να κρατάει «σωστά» ένα μολύβι, να του δώσουμε ευκαιρίες για παιχνίδια αδρής κίνησης, παιχνίδια ώθησης και έλξης
που θα σταθεροποιήσουν τους ώμους και τους βραχίονες για να μπορεί να
διατηρεί σταθερό το χέρι όταν γράφει, παιχνίδια που θα σταθεροποιήσουν
τους καρπούς, όπως ζωγραφική σε καβαλέτο ή παιχνίδι με πλάστη, παιχνίδια
με δαχτυλόκουκλες για να ενισχυθεί η ανεξάρτητη κίνηση των δαχτύλων.
μικρά έξυπνα κόλπα:
Για να διευκολύνουμε όσα παιδιά δυσκολεύονται στο σωστό κράτημα,
υπάρχουν στο εμπόριο ειδικά «δακτυλίδια»
από καουτσούκ που μπαίνουν στο μολύβι και αναγκάζουν το
παιδί να αφήνει κενό ανάμεσα στα τρία δάκτυλα που κρατούν το μολύβι.