Τα παιδιά στην ενότητα αυτή θα
ασκηθούν στη δεξιότητα να αναγνωρίζουν το σχήμα και να κατονομάζουν επίπεδα γεωμετρικά
σχήματα (τρίγωνο, τετράγωνο, ορθογώνιο, κύκλος) και στερεά σώματα (τριγωνική
πυραμίδα, κύβος, ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο, κύλινδρος, σφαίρα).
Σχετικά με την
έννοια του χρόνου θα ασκηθούν μέσα από το διάλογο ώστε να χειρίζονται σωστά το
λεξιλόγιο όπως «μέρα - νύχτα» (ημερονύχτιο), «πρωί - μεσημέρι - απόγευμα -
βράδυ», «προχθές - χθες - σήμερα - αύριο» κ.λπ.
Όσον αφορά τους αριθμούς θα
συνεχίσουν να ασκούνται στο διαχωρισμό των μονάδων και των δεκάδων στους
αριθμούς μέχρι το 50 χρησιμοποιώντας ως εποπτικό υλικό το χρήμα και τον
άβακα.
Σχετικά με τις πράξεις θα ασκήσουμε
τα παιδιά στη διαδικασία της «υπέρβασης της δεκάδας», ώστε να υπολογίζουν το
άθροισμα δύο μονοψήφιων αριθμών. Σύμφωνα με τη διαδικασία αυτή συμπληρώνουμε
τον μεγαλύτερο από τους δύο αριθμούς της πρόσθεσης, ώστε να φτάσουμε στο 10,
και προσθέτουμε κατόπιν τα υπόλοιπα.
Όταν έχουμε, για παράδειγμα, να υπολογίσουμε
το άθροισμα 8 + 6, συμπληρώνουμε τον μεγάλο αριθμό μέχρι να γίνει 10 (8 + 2 =
10) και κατόπιν προσθέτουμε το υπόλοιπο του μικρού αριθμού.(6 - 2 = 4) στο 10,
οπότε έχουμε 10 + 4 = 14.
Ο τρόπος αυτός υπολογισμού είναι πολύ σημαντικός και
χρησιμοποιείται συχνά στην πρόσθεση. Με τον ίδιο τρόπο εξάλλου υπολογίζουμε και
τα αθροίσματα διψήφιων αριθμών με μονοψήφιο. (π.χ. 19 + 4 = 19 + 1 + 3 = 20
+ 3, οπότε έχουμε υπέρβαση του 20, του 30 κ.λπ.).
Η δυσκολία για τα παιδιά έγκειται στο
γεγονός ότι πρέπει να χειριστούν ταυτόχρονα και τις τρεις πράξεις που
απαιτούνται στην πρόσθεση με τη μέθοδο της υπέρβασης της δεκάδας. Για το λόγο
αυτό στο αρχικό στάδιο της άσκησης θα χρησιμοποιήσουμε σε μεγάλη έκταση την
αισθητοποίηση. Το πιο κατάλληλο εποπτικό υλικό είναι το αριθμητήριο και οι
βάσεις. Πρέπει λοιπόν στο αρχικό στάδιο να εργαστούμε με το αριθμητήριο, μέχρις
ότου τα παιδιά να σχηματίσουν μια νοερή αναπαράσταση της διαδικασίας αυτής, έτσι
ώστε στη συνέχεια να εργάζονται νοερά και χωρίς αυτά.
Πώς μπορείτε να βοηθήσετε
Κάποια από τα παιχνίδια των παιδιών,
πολλά από τα προϊόντα που αγοράζουμε (κουτιά αναψυκτικών ή γάλακτος κ.λπ.)
καθώς και αντικείμενα μέσα στο σπίτι (πόρτες, παράθυρα, πρίζες, κάδρα, πλακάκια
κ.λπ.) είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθούν για να συζητήσουμε και να ρωτήσουμε τα
παιδιά σχετικά με το σχήμα τους. Πιθανές ερωτήσεις που είναι δυνατό να τεθούν
είναι οι εξής: «Ποια ορθογώνια και ποια τετράγωνα σχήματα βλέπεις μέσα στο
δωμάτιο;», «Τι διαφορά έχουν;».
Σχετικά με το χρόνο θα μπορούσατε να
βοηθήσετε το παιδί σας ασκώντας το στη δεξιότητα να διακρίνει και να
χειρίζεται σωστά το λεξιλόγιο με τους όρους του χρόνου όπως«μέρα -νύχτα» (ημερονύχτιο),
«πρωί - μεσημέρι- απόγευμα - βράδυ», «προχθές - χθες - σήμερα - αύριο -
μεθαύριο», «πριν - τώρα - μετά - ύστερα», «νωρίς νωρίτερα - αργά - αργότερα»,
«χρόνος - έτος», «ημέρες της εβδομάδας», «μήνες», «εποχές».
Επιδιώξτε λοιπόν την πραγματοποίηση
συζητήσεων και υλοποιήστε δραστηριότητες σχετικές με οικεία γεγονότα και
καταστάσεις για το παιδί. Για παράδειγμα, διαβάζουμε στο ημερολόγιο τι ημέρα
έχουμε σήμερα ή τι ημέρα θα έχουμε αύριο, ρωτάμε ποιο ήταν το πρόγραμμα του
σχολείου σήμερα κ.λπ.
Προκειμένου το παιδί σας να ασκηθεί
στη χρήση των αριθμών μέχρι το 50 και να τους οργανώνει με βάση τις
δεκάδες μπορείτε να παίξετε το παιχνίδι «ο ταμίας» που περιγράφεται
στην προηγούμενη επιστολή.